Ur Corren 27 oktober 1910
Jo, han var nog duktig den där Bolin. Konstigt nog kan jag inte hitta några uppgifter om honom.
Jo, han var nog duktig den där Bolin. Konstigt nog kan jag inte hitta några uppgifter om honom.
Ur Corren 27 oktober 1910
För 100 år sen var det ingen som pratade om Ostlänken. I Linköping pratade man om de nya arbetstillfällena som skapades av beställningen på 30 godsvagnar. Och kanske pratade man om de eleganta mahognyvagnarna man nyligen levererat.
Mellersta Östergötlands järnväg var en smalspårig järnväg med 891 mm spårvidd från Linköping till Fågelsta. Öppnad år 1897 och 39 km lång. Utsträckt med linjerna Klockrike - Borensberg, 8 km, år 1907, Linköping - Ringstorp, 21 km, år 1908 och Fornåsa - Motala, 15 km, år 1915. MÖJ förvärvade år 1919 Fågelsta - Vadstena - Ödeshögs Järnväg (FVÖJ). Från 1930 trafikerade man även linjen Väderstad - Skänninge - Bränninge.
Mycket mer om denna järnväg kan man läsa på www.historiskt.nu/smalsp/moj/
För 100 år sen var det ingen som pratade om Ostlänken. I Linköping pratade man om de nya arbetstillfällena som skapades av beställningen på 30 godsvagnar. Och kanske pratade man om de eleganta mahognyvagnarna man nyligen levererat.
Mellersta Östergötlands järnväg var en smalspårig järnväg med 891 mm spårvidd från Linköping till Fågelsta. Öppnad år 1897 och 39 km lång. Utsträckt med linjerna Klockrike - Borensberg, 8 km, år 1907, Linköping - Ringstorp, 21 km, år 1908 och Fornåsa - Motala, 15 km, år 1915. MÖJ förvärvade år 1919 Fågelsta - Vadstena - Ödeshögs Järnväg (FVÖJ). Från 1930 trafikerade man även linjen Väderstad - Skänninge - Bränninge.
Mycket mer om denna järnväg kan man läsa på www.historiskt.nu/smalsp/moj/
Visst pratade man om Ostlänken för 100 år sedan. Men då hette den Nyköpingsbanan. Den skulle ge snabbare transporter och kortare färdväg än med stambanan via Katrineholm till Sydsverige. Framför allt skulle Stockholmarna som skulle till kontinenten få kortare restid till färjan i Trelleborg.
SvaraRaderaKänns inte argumenten igen?
Håkan Norén, Nyköping
Hej, Håkan.
SvaraRaderaJo, de argumenten verkar besynnerligt bekanta.
Själv är jag inte Ostlänkens man och känner inget behov av att komma ännu snabbare fram till Stockholm.
Men fortare därifrån är en annan sak.
Vänligen,
Jörgen