Ur Corren 13 mars 1961
Oh, vilken fin början på denna söndag, 13 mars 2011. Den här snygga, 50 år gamla annonsen från Maidenform tillhörde en lång rad uppmärksammade annonser för företaget mellan 1950 och 1970 - en kampanj som gick under namnet "dream sequence" och där modellerna utförde en lång rad olika sysslor (163 stycken blev det) som framställde dem både starka och feminina: de var tjurfäktare, gick på tigerjakt, och vad det nu kunde vara. Eller som här: boxare. Och visst var hon en knockout.
Företaget Maidenform såg annars dagens ljus 1925 som Enid Manufacturing Company, grundat av Ida och William Rosentahl och Enid Bissett, och har idag i runda tal 4000 anställda och omsätter 250 miljoner dollar (2001). 1930 ändrades företagsnamnet till Maidenform Brassiere Company och 1960 till Maidenform, Inc.
På 80-talet försökte Maidenform upprepa succén med drömsekvensen, och gjorde det med modeller på allmänna platser till exempel en teaterlobby, en basketarena, en affär, ett sjukhus, en järnvägsstation, ofta tillsammans med fullt påklädda män. Det var ingen lyckad satsning, tiderna hade förändrats och Women Against Pornography delade ut ett pris (bottenpriset) i form av en plastgris för mest sexistiska reklam.
Men Maidenform klarade sig igenom det och finns alltså än i dag.
Oh, vilken fin början på denna söndag, 13 mars 2011. Den här snygga, 50 år gamla annonsen från Maidenform tillhörde en lång rad uppmärksammade annonser för företaget mellan 1950 och 1970 - en kampanj som gick under namnet "dream sequence" och där modellerna utförde en lång rad olika sysslor (163 stycken blev det) som framställde dem både starka och feminina: de var tjurfäktare, gick på tigerjakt, och vad det nu kunde vara. Eller som här: boxare. Och visst var hon en knockout.
Företaget Maidenform såg annars dagens ljus 1925 som Enid Manufacturing Company, grundat av Ida och William Rosentahl och Enid Bissett, och har idag i runda tal 4000 anställda och omsätter 250 miljoner dollar (2001). 1930 ändrades företagsnamnet till Maidenform Brassiere Company och 1960 till Maidenform, Inc.
På 80-talet försökte Maidenform upprepa succén med drömsekvensen, och gjorde det med modeller på allmänna platser till exempel en teaterlobby, en basketarena, en affär, ett sjukhus, en järnvägsstation, ofta tillsammans med fullt påklädda män. Det var ingen lyckad satsning, tiderna hade förändrats och Women Against Pornography delade ut ett pris (bottenpriset) i form av en plastgris för mest sexistiska reklam.
Men Maidenform klarade sig igenom det och finns alltså än i dag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar