måndag 10 januari 2022

Instabox bara växer

Bild: Jörgen Auer

Nu blir det svenskt i min serie Transport på svenska vägar. Turen är nämligen kommen till Instabox Sweden AB, startat 2015 och med huvudkontor i Stockholm. Instabox tackar på sin hemsida instabox.io sina kunder för att de väljer Sveriges okrångligaste frakt. 
Företagsidén på Instabox är att vara en frakttjänst i utvalda nätbutiker. Det handlar således om e-handelstjänster. Bilarna på bilden är fotade utanför City Gross i Mantorp och inne i gallerian finns skåp dit beställda varor skickas. Paketen hämtas ut med en PIN-kod som köparen får sig tillskickad via SMS så fort paketet är framme.. 
Med skåp från Instabox behöver kunderna inte stå i kö hos postombud för att hämta ut paket. 
Kan det här vara en bra försäljningsidé? Om.
Förra året, ja eller rättare sagt 2020, visade årsbokslutet att Instabox nära nog fyrdubblat sin omsättning, från 63 miljoner kronor till 246 miljoner samt tillsatte omkring 700 nya tjänster (mynewsdesk.com). Företaget har 2000 paketskåp (2020) på hundratals platser i Sverige  och har öppnat marknader även i Norge, Danmark och Nederländerna (di.se).

FOTNOT: Serien Transport på svenska vägar uppstod enbart för att stilla min nyfikenhet på var alla tusentals transportbilar, svenska som utländska, kommer ifrån. Dessutom vill jag veta ungefärligen hur stora företagen är. För att jag tycker det är intressant, helt enkelt. Och ja, det finns konkurrerande företag, till exempel Budbee, och Postnord förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar