onsdag 11 maj 2011

Från en westerndag

Bild: Jörgen Auer
Oj, jag glömde ju alldeles bort att somliga som läser den här bloggen inte alls har Corren och inte kan se mina bilder från westernridningens dag på Lunden Stavlösa mellan Vadstena och Skänninge i lördags. Det var westernklubben Double-W som hade uppvisning och informerade. Och det var inte så farligt som man kan tro när Olle Sandelius jagade Christer Blomgren.
Bild: Jörgen Auer
För det var inte Christer som Olle var ute efter utan den dummykalv som man måste jaga i roping i Sverige där man inte får använda sig av levande djur.
Bild: Jörgen Auer
Men Olle var fantastiskt skicklig och det var oerhört kul och imponerande att se honom i aktion tillsammans med hans fyrbenta vän, Irish coben Duncan. De var otroligt samspelta.
Bild: Jörgen Auer
Och Olles lassoteknik skulle man bra gärna vilja lära sig. Frågan är vad en vanlig människa sa ha det till.
Bild: Jörgen Auer
Hanna Wigh från Ödeshög (Heda) var en annan ryttare som visade upp sina färdigheter på hästryggen. det gjorde hon på Cheddar. Här i flygande fläng i barrell race.
Bild: Jörgen Auer
Och här är ekipaget i trail och backar (ryggar) genom ett hinder utan att hästens hovar slår emot bommarna.
Bild: Jörgen Auer
Och det här är Raymond Andersson, ordförande i Double-W, och tidningsreportagets räddare. För när min kamera bara lade av (jag råkade komma åt någonting som stängde av) ja då fick jag låna hans kamera. Och si det blev riktigt bra bilder som jag i gengäld lovat honom att klubben får använda. Tack för hjälpen.
Bild: Jörgen Auer
Magnus Gustafsson visade på Starlights Foxie hur man stänger och öppnar grindar från hästryggen. Hur smidigt som helst.
Och sen, ja sen var westernridningens dag i Lunden slut. Men den som vill veta mer om klubben och westernridning kan gå in på hemsidan - klicka här

3 kommentarer:

Pernilla sa...

Ser farligt ut. Fick du prova?

Auer sa...

Nej, det var aldrig fråga om det.
Farligt vet jag inte, jag tycker det ser skönt och ledigt ut. Fast vissa tävlingsmoment går undan.
Och roping är häftigt.

Auer sa...

Nej, men särskilt farligt tycker jag inte det verkar. Tvärtom. I western lär man sig rida mjukt och lätt och kan till och med framföra hästen med bara en arm. I vissa grenar går det liksom ut på det: hålla hästen med en hand och utföra något arbete - öppna grind - med den andra.

Kram