torsdag 21 december 2017

Det finns tecken...

 Bild: Jörgen Auer
Det finns de som hävdar att Elvis lever. Själv tror jag inte så, men det finns tecken.

 Bild: Jörgen Auer
På tal om tecken, vad är detta tecken på? Fem plusgrader någon dag före julafton. Nej, så ska det inte vara. Det ska vara fem minus, solsken, skidåkning i skogen, skridskoåkning på frusna små dammar och sparkar som susar fram över slätten. Och Hyland på radio och Sverige-Sovjet i hockey på utomhusrink. Då vet man att det är vinter.

 Bild: Jörgen Auer
Hade ett ärende i Linköping på eftermiddagen. Solen gick ner också denna den kortaste dagen på året och bilköerna växte till sig just som nedgången ägde rum, strax efter tre. Många ville sluta tidigt i dag. Det är ett tecken på att julen närmar sig. Det tog jag en bild på, min Linköpingsbild för dagen.

Bild: Jörgen Auer
Hade ett ärende i Mjölby en timme senare i butik som säljer starka varor. Inte för att jag är svag för såna, utan mer för att det kan väl vara bra att ha åtminstone några droppar hemma. Dock inte Bäska, det var min fars favoritsnaps. Bara som medicin, sa han.
Hursomhelst, Mjölby bjöd på den här synen i rondellen vid Smålandsvägen/Kungsvägen och det får bli min Mjölbybild för dagen. Jag tycker att  granen är fin. Ett tecken på att Mjölby vill vara med i vinterljusleken som dragit fram på så många håll i Sverige. Heja, Mjölby.
Nu då? Nu ska jag se Bye, bye Sverige med Erik Haag och Lotta Lundgren. Eller om jag lyssnar på lite Elvis i stället. Så många låtar som han sjöng in, så borde väl nån heta nåt med Bye, bye. En textrad åtminstone? Jag vågar påstå att det finns en sådan rad.

Inga kommentarer: