I min serie Tradare på svenska vägar har turen kommit till NTEX. Detta efter att jag i eftermiddagsmörkret fått syn på den här transporten på parkeringen vid depot Mantorp för någon timme sedan. Mig veterligen är det första gången som jag ser en bil från NTEX, vilket är minst sagt förvånande när jag inser hur stort och välkänt företaget är. Har jag inte haft ögonen med mig?
Hur som helst, via ypperliga hemsidan ntex.se får man all den information man behöver om företaget som har kontor i Sverige (5), Norge (1), Danmark (1), Tyskland (1), Polen (1), Litauen (1), Lettland (!), Estland (1) och Storbritannien (4). Företaget startades i Göteborg 2003 med totalt tio anställda och en omsättning på 130 miljoner. Göteborg är fortfarande platsen för huvudkontoret, men man kan säga att NTEX växt till sig. Och det rejält.
Enligt allabolag.se omsatte företaget 2016 över en miljard kronor, 1 125 337 tk och antalet anställda var 266. Ungefär som NTEX spådde på sin hemsida inför 2016. Och miljarden uppnådde man redan 2014.
Här något annat intressant från hemsidan: NTEX har runt 650 egna trailers och terminaler i Göteborg, Helsingborg och Gislaved. Företaget har cirka 4 500 kunder och hanterar 250 000 uppdrag om året.
Allt verkar uppåt. Men kanske inte i branschen. För på sin utmärkta blogg skriver Thomas Ström, NTEX grundare och VD att lastbilschaufförer är en bristvara i stora delar av Europa och det handlar om hundratusentals chaufförer. Bara i Sverige saknas någonstans mellan 7 000 och 10 000 chaufförer.
"Bristen på chaufförer har nu resulterat i att flera åkerier tvingas tacka nej till uppdrag på grund av att de saknar personal".
Ström vet orsaken: det utbildas för få chaufförer. Han skriver att anledningen till det är att gymnasieskolans transportprogram haft
svårt att rekrytera nya elever de senaste åren. "En annan anledning är att Arbetsförmedlingen inte kunnat utbilda arbetslösa till lastbilschaufförer under det senaste året. Och orsaken till det ska jag återkomma till i kommande blogginlägg."
Du som är intresserad av transportbranschen kan nog ha intresse av att fortsätta följa Thomas Ströms blogg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar