tisdag 29 juni 2021

Bilder från Sjöbo-Knäppan

Bild: Jörgen Auer
Jag nämnde väl att jag varit i naturreservatet Sjöbo-Knäppan i Motala? Jo, det måste jag ha gjort. Det var i går och reservatet ligger alldeles intill Boren, längst fram så att säga, på södra sidan om Motala ström. Med utsiktsplats och allt. Till och med bad. Ett härligt ställe att strosa på.

Bild: Jörgen Auer
Jag har varit här tidigare, men då i en helt annan årstid. Då var det halt och isigt

Bild: Jörgen Auer
Här blir Motala ström och Boren ett. Ett prunkande sommarparadis vågar jag påstå och blickar avundsjuk ner från gångbron på de många små fiskebodar som ligger på ömse stränder om strömmen.

Bild: Jörgen Auer
Så är jag över på andra sidan och kan börja utforska området. Till en början på grusad led.

Bild: Jörgen Auer
Självklart väljer jag att gå ut på utsiktsplatsen och titta. Jättefint. Ett antal ölburkar berättar att det här är en bra plats för ungdomar att sitta på om kvällarna. Eller är det gamlingar som glömt att ta med sig burkarna?

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer
Bra! Vägen är spängad genom "djungeln". Tur är det, för det är rejält blött vid sidan om.

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer
Djungel var det ja. Eller hur? Det här är väl så nära djungel man kan komma i Sverige.

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer

Bild: Jörgen Auer
Som helhet: jättetrevligt naturreservat som är tämligen lätt att röra sig i. Dessutom finns ett bad. Det har inte alla reservat. Nära bebyggelsen är det också, praktiskt taget inne i Motala. Jag åkte Verkstadsvägen och tog av åt höger vid en större byggnad några hundra meter före Borenshultsslussen.

Inga kommentarer: