tisdag 18 december 2012

Flera ord för snö?

I dag har jag på grund av förkylning nästan hållit mig inomhus hela dan. Jag sa nästan, jag har ju varit på systembolaget också.
För att fördriva de raster jag haft i dag har jag tittat lite på mina favoritbloggar. Fann då på att helt sonika sno en massa ord från bloggen pratbubblor som i sin tur bett folk på facebook om hjälp att hitta svenska ord som handlar om snö. Detta för att eskimåerna sägs ha flera hundra.
Det var ett bra initiativ, tycker jag och låter dig som läser här också se orden på den här bloggen. Här är listan som kom in från facebook (kommentarerna till orden är inte mina utan kommer från pratbubblor):   
blötsnö
dagsmeja
drivsnö
flingsnö
glitter
hagel (är det ett slags snö?)
helvetes jävla skitsnö (jag kunde inte låta bli att ta med det här)
julesnö
kornsnö
kramsnö
lapphandskar
lappvantar
lavin
lössnö
modd
nysnö
packsnö
pudersnö
pärlsnö
skare
skarsnö
slask
snö
snöblandat regn (jo, jag tycker att det är mer snö än regn och borde kanske heta regnblandad snö istället)
snöblask
snödrev
snödriva
snöfall
snöflinga
snöglopp
snökorn
snökristall
snömodd
snörök
snöslask
snöstjärna
snöstorm
snösörja
snöyra
spårsnö
storstadssnö
yrsnö
Kommer du på flera ord? Annars kan du alltid gå in på pratbubblor och kolla vilka nya ord som folk skickar in på kommentarerna där.

Inga kommentarer: