måndag 8 september 2014

Rostvinge och bärfis på besök

 Bild: Jörgen Auer
Åh, vad tidiga morgnar kan vara härliga. Tysta också. Och fulla av minnen från natten.
 Bild: Jörgen Auer
Hemma på grusgången dök den här lilla gulliga och pälsklädda "rävsvansen" upp. Det visade sig vid en efterforskning vara förstadiet till en rostvinge, en nattfjäril. vill du veta mer om den kan du läsa mer på wikipedia genom att klicka på länken här
 Bild: Jörgen Auer
Om jag inte är helt fel ute så är detta en bärfis (Dolycoris baccarum). Vad den har för sig på den här lilla solcellslampan i trädgården vet jag inte riktigt. Solar? Eller fiser, kanske?
 Bild: Tord Olsson
Efter att ha sett så mycket smått gick jag för att vila en stund.
Bild: Tord Olsson
Och satte mig i stolen. Men det var inte helt lätt att klättra upp. Var var jag? Vem var jag? Gulliver?

Inga kommentarer: