måndag 1 juni 2020

Svettades rejält och såg råg

 Bild: Jörgen Auer
Vilken dag! Vilken värme! Vilken himmel! Vilka blommor! Jag sätter ett frågetecken efter blommor? för resten, för jag vet inte vad de heter.

 Bild: Jörgen Auer
Så här varmt var det i Mantorp i dag. I alla fall hemma hos mig där jag ägnade några timmar mitt på dagen åt att ta bort ett gammalt plasttak på altanen.

 Bild: Jörgen Auer
Mycket värme och mycket svett blev det. Men kvällen blev alldeles underbar. Jag gick två promenader dagen till ära. På den senare kunde jag inte undgå att se den här vackra syrenhäcken som pockade på uppmärksamhet med sin starka blomning.

 Bild: Jörgen Auer
Jag vet inte varför jag alltid tänker på Afrika när jag passerar de här ekarna nära Klämmestorpsskolan. När solen lyser bakom och igenom dess lövverk, vill säga. Jag har ju aldrig varit i Afrika och inte har jag för avsikt att resa dit heller. Det måste vara en bild eller filmscen jag sett som etsat sig fast och som påminner om Mantorpsekarna.
.
Bild: Jörgen Auer
Och så såg jag rågåkern ta hand om solen. Det vill säga, jag tror att det är råg, för så trodde nån annan som jag frågade vilka grödor som odlas mellan Klämmestorp och Veta. Raps, råg och ärtor blev svaret. Det tror jag på. I alla fall tycker jag om bilden. Fast den tog ju inte sig själv, jag fick åbäka mig lite. Krumbukta och så.

Inga kommentarer: