måndag 8 maj 2023

Utomhus hela söndagen

Bild: Jörgen Auer
Några sena påskliljor står och vilar, så där som de alltid gör - vackra och tysta. Solen är på väg ner, det är söndag 7 maj. En skön dag drar sig mot kväll. Jag har varit utomhus hela dagen.

Bild: Jörgen Auer
Älvorna dansar där uppe i skyn, de är så högt upp att kvällshimlen inte når dem riktigt än. Men snart.

Bild: Jörgen Auer
Jag ser linjer och streck och gillar vad jag ser. Somliga vinklar går igen, andra inte. Och något är rakt.

Bild: Jörgen Auer
Och jag funderar på ett spår. Eller flera. Vad är det som har kört här? Vem? Och varför? När? På något konstigt sett gillar jag de tydliga och raka spåren, de parallella upphöjningarna kontrasterar mot de raka björkarna där bakom, eller är det tvärt om så att de liknar björkarna? Hm.

Bild: Jörgen Auer
Spår på jorden och spår i luften. Ett passagerarplan passerar. Var har det varit och vart är det på väg. Hur många är ombord och hur har de haft det där de varit och hur länge var de där. Vilka är de?

Bild: Jörgen Auer
Och så kryper solen allt längre ned och färgar himlen gul. Grinden stängs. Dags för mig att gå in.

Inga kommentarer: