tisdag 19 mars 2024

Och nästa resmål blir?

  

Chongqing 2012. Bild: Jörgen Auer

Jag funderar på en resa, men kan inte bestämma mig för resmål. Solen gillar jag, men ett tidigare malignt melanom gör att jag inte väljer ett varmt mål.

Inte heller vill jag att det ska vara för kallt. Så Alaska och Sibirien faller bort,  eller är det dit jag ska? Nej, inte Sibirien så länge Putin lever. Inte Ryssland överhuvudtaget. Dessutom har jag varit där, även om det var länge sedan. Moskva 1986 och Nisjnij Novgorod 1997.

Island? Ja, kanske. Sommartid, vill säga. Rida islandshäst på Island vore häftigt. Annat jag kan tänka mig är Hurtigrutten i Norge. Men riskerar en sådan resa att bli tjatig? Hur man än tittar från båten så ser man inte annat än fantastiska vyer med fjordar och berg och det enda en hurtig resenär säger är åh, så vackert, åh så vackert. 

Nej, till Norge tror jag mera på resor till Oslo, Bergen, Stavanger och Lofoten. Eller nästa års skid-VM i Trondheim!

Helgresor till Köpenhamn, Oslo och Helsingfors vill jag också göra. 

Kanada är jag också intresserad av. Liksom engelska landsbygden, skotska högländerna, södra Tyskland och även Frankrike lockar, på våren.

Länder jag har erfarenhet av: Norge, Danmark, Finland, Ryssland, Tyskland, England (London), Nederländerna, Österrike, Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Tjeckien (Prag), Lettland, Cypern (jobbade där sex månader 1971 samt har varit på fyra andra resor dit, USA (var där en månad sommaren 1994), Kanada, Spanien (golf i Islantilla samt familjetripp till Teneriffa.

Och så Kina, förstås. Jag har besökt landet två gånger, 2011 och 2012 och har inget emot ännu en gång. Känslan av att gå på kinesiska muren var till exempel så speciell att jag gärna upplever en repris.

Men jag kan också tänka mig att bara resa omkring i Östergötland.

Inga kommentarer: