lördag 20 april 2013

Som en urblekt flagga

Bild: Jörgen Auer
På väg till landet i dag såg jag en mängd citronfjärilar. Väl framme syntes inte en endaste till. Så jag gick på fågeljakt i stället, såg några sädesärlor som vippade sig lustigt fram och åter över gräsmattor och grusgångar, såg bofink och stare, en trast, dubbeltrast tror jag, och två bergfinkar. De senare så skygga att det var stört omöjligt att fota dem. Då... dök en citronfjäril upp i solskenet, så spröd, så ljusgul att den nästan var som en solstråle själv, och vad gjorde den? Jo, flög och satte sig på en blåsippa mitt framför nosen på mig. Tillsammans blev de i det starka solljuset som en väl använd och därför urblekt Sverigeflagga.
Tack, lilla citronfjäril, sa jag och och höjde kameran.

1 kommentar:

Ewa Ä sa...

Fina blåsippa