söndag 16 augusti 2015

Lite sländor och ödlor

Bild: Jörgen Auer
Nej, trollsländor lever inte bara en dag. Många säger så, men blandar då ihop trollsländor och dagsländor, som inte ens är nära släkt, läser jag på trollslandeforeningen.se
Vuxna trollsländor kan bli flera veckor gamla, kanske till och med månader, lär jag mig..
Där får jag också lära mig - eller får jag inte? -  att inte heller dagsländorna lever endast en dag.
Det lustiga är att föreningen samtidigt som den berättar att dagsländor kan leva i flera månader under vatten inan de lämnar larvstadiet också skriver att sländorna som vuxna däremot sällan lever mer än en dag. Kontentan av det är väl att en dagslända är just en dagslända.
Bild: Jörgen Auer
Den här skogsödlan kan bli lite äldre. Nio år. Dessutom blir den upp till 18 centimeter lång till skillnad mot "kusinen" sandödlan som kan bli 24 centimeter. Skogsödlan går i vinterdvala oktober till mars, men ofta ser man dem inte förrän vårsolen tittar fram lika påtagligt som ödlorna själva.
Båda de här bilderna är tagna i Bäckhult, Kisa.


Inga kommentarer: