fredag 16 augusti 2019

Agersta en trevlig bekantskap

Bild: Jörgen Auer
På Agersta gård en mil nordväst om Uppsala bedriver man islandshästridning i stor skala, med såväl ridskola som turridning. 50 hästar finns att tillgå och här finns ridhus, stallar, butik, smedja, pub/cafè och mer därtill. Jag var där i går, torsdag, tillsammans med mitt barnbarn Vera som för första gången skulle få rida islandshäst. 

Bild: Jörgen Auer
Vi köpte en timmes turridning och fick Hanna som turledare. Där hade vi tur. Och eftersom några av oss inte var så vana fick vi en kort lektion inne i ridhuset först.

Bild: Jörgen Auer
Men sen var det äntligen dags att rida ut.

Bild: Jörgen Auer
Till stor glädje som synes. Det var härligt att följa Hanna. Till en början naturligtvis i mycket lugn takt, skritt. .

 Bild: Jörgen Auer
Sen fick vi både tölta (en av islandshästens fem gångarter) och klättra såväl upp- som nedför en stenig kulle på en slingrande stig på Agerstas ägor. Själv gillar jag verkligen känslan av att bli buren uppför svårpasserade stenpartier. Även Vera verkade gilla det och trots avsaknad av tidigare erfarenheter med islandshästar - och aldrig har ridit utomhus - klarade hon uppgiften galant.

Bild: Jörgen Auer
Kommer vi tillbaka? Kanske. Det är långt till Uppland för mig, betydligt närmare för Vera som bor där. Dock tror jag att jag kommer att pröva den här hästrasen (det finns cirka 28 000 islandshästar i Sverige) igen hemma i Östergötland. Den är ju så trevlig. Min häst på Agersta heter Pegasus. Vera red på Silverdögg. Sägas ska också att vi hade sällskap av två andra ryttare, en man från Paris och en kvinna från Libanon. De gillade också turen, men hade nog gärna galopperat lite mera.
Agersta islandshästcenter kan man läsa mera om på agersta.com, där kan bland annat läsa om att ridskolan har 220 elever i veckan och att centret har 20-talet ridläger om året (även för vuxna och familjer). Gården föder även upp egna hästar och har hingststation, samt träning och utbildning av islandshästar. Ridshopen sägs vara störst i Norden vad beträffar sadel- och specialbutik för islandshästar.

Inga kommentarer: