torsdag 22 augusti 2019

Stadsfesten drog igång

 Bild: Jörgen Auer
Vad nu? Vad pågår? Undrade jag på eftermiddagen i dag. Linköpings domkyrka och borggården verkade annorlunda.

 Bild: Jörgen Auer
Det visade sig vara stadsfesten som dragit igång och Norrköpings symfoniorkester under ledning av dirigenten Cathrine Winnes repeterade inför kvällens konsert med operasångaren Rickard Söderberg. Dessutom höll Sveriges Radio Norrköping på att sända. P2 i Parken stod det på scenen bakom symfoniorkestern. En gyllene harpa blänkte.

Bild: Jörgen Auer
Längre ner i city var Storgatan avstängd mellan St Larsgatan och Snickaregatan eftersom Internationella matmarknaden krävde utrymme. Det doftade starkt och gott när jag kryssade mellan de europeiska köken.
Bonjour, mademoiselle, hälsade jag på en ung kvinna. Hon såg frågande ut och sa sig vara från Polen.
Om jag åt något? Faktiskt inte. Hade dumt nog ätit precis innan jag tog östgötapendeln in till Linköping. Ett glas rött unnade jag mig dock, detta på Johannes kök.


Inga kommentarer: