lördag 26 december 2009

Nu ska här läsas

Bild: Jörgen Auer
Visst ja, jag glömde tala om vad jag läser. Jo, lite av varje på en gång. Det vill säga jag läser och tittar på bilder om vartannat. Emellanåt fikar jag eller äter och när jag återupptar läsningen så byter jag bok tills nästa fika. Jag plockade fram Gunnar Elfströms och Göran Billesons bok om Linköping, Intet nytt.
Bild: Jörgen Auer
Tog med mig den här boken på östgötska: Jan i Grebo (som jag för övrigt fått av Billeson eftersom han vet att jag samlar på östgötalitteratur)
Bild: Jörgen Auer
En bok om Norrköping plockades också med, Drömmar vid Strömmen
Bild: Jörgen Auer
liksom den här om Finlands väg efter rikssprängningen från Sverige 1809. Omslagsbilden är egentligen en oljemålning från 1899 av Eetu Isto och hänger på Finlands nationalmuseum.
Bild: Jörgen Auer
Det blir som sagt lite av varje när jag ska läsa. Den här har jag också tagit fram: Stångebro, händelser kring vattnet, och i den hittar man den här akvarellen av Göte Göransson som ger en bild av hur det kanske kan ha sett ut 1598 när Hertig Karls trupper och Kung Sigismunds drabbade samman någonstans mellan det som idag är Nykvarns sluss och Ljungstedska skolan.
Nu tror jag för resten att jag måste läsa lite lyrik, också. Det får bli Bruno K. Öijers samlade dikter. Nu är jag redo.
Var är kaffet? Var är konjaken? Finns det kakor kvar? Undan från min plats.

Inga kommentarer: