söndag 13 januari 2013

Inte ens 22 kronor

Någon har redan frågat mig hur det gick med spelandet i helgen. Vann jag 22 kronor, eller?
Nej, så mycket blev det inte. Faktiskt ingenting. På Stryktipset hade jag bara åtta rätt av 13 och det vinner man inga pengar på. På Lotto hade jag faktiskt alla siffrorna på både Lotto  1 och Lotto 2. Jo, det är sant. Dock inte samtidigt på samma rad.
Jag kammade noll. Igen. Men tänker jag ge upp? Aldrig. Drömmen om storvinsten ingår som en del av livet och dyker upp lite då och då i huvudet. Åtminstone varje lördag och ibland på fredagarna då jag brukar lämna in spelet. Och sen är det ju förstås spänningen som bor och gror i den väntan som föregår resultatet.
Undrar hur många vi är som tänker på storvinsten? Kan det vara hälften av mänskligheten? För lotterier finns väl i hela världen? Och med tanke på det så finns det människor som skulle bli överlyckliga om de vann 22 kronor. Fast de har å andra sidan inga pengar att spela för.
Kamma noll är ett gammalt uttryck som betyder att man inte uppnår resultat och kommer från luskamning. När man kammade sig med en luskam och inte hittade någon lus, så kammade man noll (källa: expressen.se).

Inga kommentarer: