lördag 26 januari 2013

Lördagens östgötabilder

 Bild: Jörgen Auer
Sjön Drögen ligger i vinterdvala, jag är på Orrholmarna i söder och fotar bort mot sjöänden och Ulrika-Kisavägen. Landskapet böljar.
 Bild: Jörgen Auer
Så vänder jag mig om på den största av holmarna och fotar så att skogssidan mot Kisa så att säga ses på andra sidan sjön. Jag äter en banan. Inte en människa ser jag. Allt är tyst. Utom en tallgren som vill gnida sig mot en annan. Söker väl sällskap.
 Bild: Jörgen Auer
Här är jag ute på isen och rundar den södra holmen. Solen försöker bryta igenom, men orkar inte.
 Bild: Jörgen Auer
Jag vandrar i tystnaden bort till Staviken och fotar upp mot Bäckhult och minns hur grönt det var i somras. Och regnigt.
 Bild: Jörgen Auer
I Bäckhult har den gamla boden varit med om många vintrar. Mer än 100. Kanske 200. Fler?
Bild: Jörgen Auer
Och i bostadshusets fönster blommar det. Hur länge till dröjer det innan något blommar i trädgården?

Inga kommentarer: