tisdag 5 mars 2013

Jag har paxat

Bild: Jörgen Auer
Ibland är allting så uppenbart. Eller inte. För visst får man väl stå här med cykeln? Skylten gäller väl bara bilar, bussar, och motorcyklar? Ja, mopeder också. Men inte cyklar. Väl? En cykel tar ju ingen plats. Två cyklar kanske. Men inte en. Och jag var ju ändå här först. Jag har paxat den här platsen.
För resten var kommer ordet pax ifrån? När man var liten och lekte tafatt eller burken eller vad det nu var så sa man ju plötsligt pax och då fick ingen ta en. Och försökte de så bjäbbade man upp sig och sa: näe, för jag har redan sagt pax. Eller: jag har paxat. Jag hade en fredad zon. 
Men förklaringen är väl så enkel kanske att det är latinets pax (frid, fred) som bara är direkt översatt.  
Så låt min cykel stå i fred.
För resten är det inte min cykel. Det är bara i den här texten den är min. På riktigt är det någon annans cykel och någon annan som paxat.
 
 
 
 

Inga kommentarer: