tisdag 21 maj 2013

Den okända Astrid

Bild: Jörgen Auer
Den okända Astrid Lindgren, så heter en utställning som öppnade i dag på Linköpings Stadsbibliotek och håller på fram till 9 juni. Den är producerad av en kvartett studerande från KSM, Kultur, samhälle och mediegestaltning på LiU Norrköping och handlar om det samarbete som den kända barnboksförfattarinnan hade med fotografen Anna Riwkin-Brick (1908-1970) under åren 1956-1968 och medverkade i sammanlagt nio bilderböcker om barn i olika länder.
Mer om utställningen som innehåller bilder ur böckerna, texter, samt brev mellan Astrid och Anna. Naturligtvis finns även böckerna till beskådan. I Correns fanns det tyvärr inte plats för det här i onsdagstidningen, men till torsdag skriver jag något och hoppas få med någon av bilderna.
Men kolla på utställningen vet jag, den är i gång och håller alltså på till 9 juni.
 

3 kommentarer:

Ewa Ä sa...

Ska ta & göra ett besök tror jag

Gunilla sa...

När tror du att artikeln publiceras? Kunde inte hitta den i dagens (torsdag) tidning. Nyfiken på att läsa den!

Auer sa...

Hej Gunilla
Jag har undrat själv eftersom jag skrev texten omedelbart. Enligt uppgift klockan 12:30 på torsdagen så ska den publiceras i fredagstidningen, om jag förstod rätt på sista sidan del B.

Vänligen,
Jörgen