söndag 19 maj 2013

Varför sover inte älgen?

Bild: Jörgen Auer
Alltså, jag undrar lite över älgar. Skogens konung. Varje år skjuts ju en herrans massa älgar över hela vårt avlånga land. Men var är de? Hur ofta ser man ens en älg? Jag som mer eller mindre bor i skogen på somrarna har ju knappt sett en älg. Jo, det har jag naturligtvis. Jag ser nog minst en varje år. Men varför ser man dem inte varje vecka? Och varför ligger de aldrig och sover? Jag menar, jag tassar ju fram som en indian ibland i skogen, men aldrig någonsin att jag överraskat ett gäng sovande älgar, aldrig en endaste sovande älg. Sover de överhuvudtaget? Står de upp och försöker gömma sig bakom ett träd? Eller sjunker de ner i ett kärr och låter bara hornen sticka upp?
Att de finns vet man ju eftersom de skjuts under älgjakten och att döma av all spillning man ser.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Bra frågor. Får du svar, säg till!

Ida sa...

Vet du jag undrar precis samma sak! Finns alltför lite informarion i ämnet om du frågar mig!