måndag 7 juli 2014

Något om födelsedagsfirandet

 Bild: Jörgen Auer
Det är visserligen måndag och årets varmaste dag, men jag vill ändå gå bakåt i tiden. Till i lördags då vi var några stycken som åkte till Heda marknad för att sedan transportera oss vidare till Hästholmen där bilden med båtarna och delar av Omberg är tagen.
 Bild: Jörgen Auer
Sedan tog vi omvägen över berget hem. Barnbarnet William var hänförd över utsikten vid Västra väggar liksom hans mamma Rebecka. Morfar också, förstås.
 Bild: Jörgen Auer
Söndagen fyllde jag ju år (det var därför vi gjorde gemensamma saker under lördagen också) och firade den med att göra trädäcket klart så långt möjligt. Tills knotten kom. Då åkte jag hem. Skulle ju börja jobba 06.30 på måndagsmorgonen.
Bild: Jörgen Auer
Men vi hann provsitta, ja mer än så. Vi åt på altanen. Lille gästen Ethan, som också fyller år samma dag, tyckte det var fint. Men han snubblade ner en gång. Så snart måste kanterna snyggas till. Tegelstenarna ska döljas.
Vad jag fick i present? Godis, lotter, en solcellsladdare till telefonen, en, nej, två trevliga dagar.
Några mer som fyller år samma dag: Dalai Lama, Sylvester Stallone, min svägerska Britt Thunholm (60), Marieth Larsson (kommunikationsdirektör på Linköpings universitet, icke okände före detta presidenten George W Busch och bland andra födda den här dagen kan nämnas Hugo Theorell, nobelpristagare i fysiologi eller medicin 1955, skådespelerskan Janet Leigh, död 2004, förra presidenthustrun Nancy Reagan, samt mexikanska konstnärinnan Frida Kahlo (död 1954).

Inga kommentarer: