söndag 13 juli 2014

Tummen upp för långvandring

 Bild: Jörgen Auer
Tummen upp för dagens långpromenad i Kindaskogarna kring Bäckhult, Fagerhult, Högtomta, Öknehult, Mjölsefall, Farsbo.
 Bild: Jörgen Auer
Just nu har jag glömt bort vad den här fjärilen heter. Kan det vara en dårgräsfjäril?
 Bild: Jörgen Auer
Än blommar det på ängar och i dikeskanter. Men nog börjar man redan ana sensommaren. 
 Bild: Jörgen Auer
 
 Naturreservat står det på en skylt som hänvisar till Fagerhult. Men hela området känns nära nog som ett naturreservat. Och inte en själ mötte jag på min tretimmarsvandring.
 Bild: Jörgen Auer
Lite skit under naglarna skadar inte, sägs det. Men jag avstod från att gräva här. Men att man är i närheten av Öknehult förstår man. Där har man haft hästar och ridläger i årtionden. Där finns  också vandrarhem och sommarcafé.
 Bild: Jörgen Auer
 Från Öknehult bär det neråt mot granngården Mjölsefall. Här och där har man en underbar utsikt.
 Bild: Jörgen Auer
Se bara. Vy från Mjölsefall.
Bild: Jörgen Auer
Nära nog samma vy, bara ur något annorlunda vinkel. Sen var det bara att gå hemåt.Hann dock med att plocka ett 15-tal mindre kantareller. Och på tal om att hinna, hemkommen satte jag mig vid fikabordet, då kom regnet.

Inga kommentarer: