onsdag 1 maj 2024

Vilka härliga tider!

Bild: Jörgen Auer
Vilka härliga dagar det kan vara så här års! Det tycker 81-årige Lars-Erik Nilsson också. Här kommer han körandes på Uljebergs travträningsbana utanför Mantorp. "Den här är bara två år", ropar han till mig och jag kommer tyvärr inte på att fråga vad hästen heter. Jag får fråga en annan gång.
Nu har jag frågat och tvååringen heter Grinnebys Joline. Den tror jag på.

Bild: Jörgen Auer
Härliga tider? Ja, för oss som har förmånen att bo i ett land där vi slipper vara på flykt eller bo i flyktingläger och där vi inte behöver vara rädda för att våra hem blir sönderbombade vilken sekund som helst.
Men det skjuts ju och sprängs både här och där även i Sverige? Jo, men inte överallt och inte hela tiden. Gängkrigen om narkotikamarknaden är inte samma sak som att ett grannland hotar oss varje dag med raketskjutning. Inte ens krigarnationen Ryssland gör det även om hotbilden har ökat. 
Vackra vårdagar kan vi till och med sitta utomhus och äta, fika, sola i lugn och ro. Det är det jag menar med härliga tider.
Låt alla få en chans att leva så.

Inga kommentarer: