torsdag 1 juli 2010

En Aspfjäril i min väg

Bild: Jörgen Auer
Torsdagen tillbringades mycket i djurens och insekternas värld. Den här vackra Aspfjärilen vilade en sekund från sin flämtande och till synes virriga och omkringflackande tillvaro i Mjölsefall utanför Kisa. Aspfjärilen sägs (enligt Wikipedia) vara svårobserverad (är rent av sällsynt) men förekommer från Skåne till Västerbotten.
Bild: Jörgen Auer
Den här vitgräsfjärilen - en hona - slog sig till ro på ett gammalt staket i Bäckhult - 4 kilometer från Mjölsefall. Hur jag vet att det är en hona? Jag läste på och fann att honan har mer orange färg runt de så kallade ögonfläckarna än vad hanen har. Han är mer brun.
Bild: Jörgen Auer
Om räven här är hona eller hane, vet jag inte än. Men den var söt där den låg och solbadade. En harkling, och den försvann som ett skott. Apropå skott: man ser inte så mycket räv numera, inte jag i alla fall, men det har funnits tider när de var väldigt vanliga. Som förra inlägget berättar: 1908 sköts över 23 000 i Sverige.

Inga kommentarer: