måndag 12 juli 2010

En ekorrfråga

Bild: Jörgen Auer
Så här nära kommer man sällan ekorren, om man inte är grannar, vill säga. Den här lille krabaten har flyttat in i en bod hos oss på landet. Och den är inte ensam.
Bild: Jörgen Auer
På morgonen, så där vid halv åtta har jag upptäckt att en ekorre kommer hem från skogen, kanske efter en festnatt, vad vet jag? Efter någon minuts snack hemma med sambon och ungarna kommer en ekorre (kanske samma som nyss) ner från boet högt uppe vid tacknocken och klättrar ner till ett fönster för att sköta sina morgonbestyr.
Bild: Jörgen Auer
Den tvättar sig och tvättar sig och putsar och står i.
Bild: Jörgen Auer
Men kameraklick gör den vaksam och misstänksam.
Bild: Jörgen Auer
Så den schappar...
Bild: Jörgen Auer
... men måste först "gå bakom knuten"...
Bild: Jörgen Auer
... där tittar den dock snart fram igen - du ser den väl?
Bild: Jörgen Auer
Strax därefter hörs ett skrap, och en lätt duns, följt av ännu ett skrap och en duns, två små ungar har trillat ner ur boet...Bild: Jörgen Auer
Var är mamma och pappa? En av ungarna försöker klättra uppför den lodräta väggen, men halkar ner igen och då båda gömmer sig bakom två tjocka tallklampar.
Bild: Jörgen Auer
Hur det hela slutade vet jag inte. Men någon timme efteråt ser jag ånyo en ekorre uppe vid taknocken. Är det pappa? Mamma? En av de två ungarna? Eller kanske en tredje unge? Jag vet inte och 11 juli slutar i ovisshet och 12 tar vid. Kommer jag någonsin att få visshet i denna ekorrfråga? Dock kan jag med säkerhet berätta att översta bilden är en av de två ungarna klättrandes på stockarna på marken.

Inga kommentarer: