torsdag 24 februari 2011

För 50 år sen

Ur Corren 24 februari 1961
Tidningsbilden här ovan visar ynglingarna Rolf Svensson och Rutger Gunnarsson från Malmslätt under en militär lägervecka. Det skedde när Fo 41 utbildningsavdelning och Befälsutbildningsförbundet i västra Östergötland anordnade en veckas kurs för att ge unga pojkar, 15-18 år, tillfälle till avkoppling och stärkande friluftsliv. Och jodå, vist är det den senare så kände musikern, gitarristen, arrangören, producenten Rutger Gunnarsson.
Ur Corren 24 februari 1961
Så här kunde det också se ut under veckan. Det är Yngve Pettersson som simulerar skada och som snart kommer att bortburen på bår.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Hej, jag tror det är min pappa Yngve som ligger på den nedre bilden. Skulle bara höra om du kände honom som ung? Skulle vara kul att veta lite mer om hans ungdomsår så du får gärna maila mig om du vill!

mvh Elisabeth

Auer sa...

Hej, Elisabeth
Tyvärr vet jag inte mer om din pappa än att han var med på bild i Corren för 50 år sen. Det är alltså inte mina bilder, utan Correns och finns endast i Correns tidningsarkiv. Således inte som lösa bilder/kort.


Vänligen,
Jörgen