lördag 26 februari 2011

Ur det gamla vykortsalbumet

Efter att ha köpt boken Hembygd Östergötland som innehåller en stor mängd vykort från 1930-talet gick jag igång på mina vykort, de jag ärvt från mina farföräldrar. Det här föreställande delar av Norrköping med strömmen är taget från Göta Hotell i Norrköping någon gång mellan 1906 och 1908. Det vet jag eftersom frimärket är poststämplat 1908 och Göta Hotell invigdes 1906. Hotellet fortlevde under det namnet till 1943 då det blev till Grand Hotell.
Det här kortet är poststämplat 1910 och visar Carl Johans Park med delar av Carl Johansbron, senare Oscar Fredriks bro, sedan 1979-1980 delvis riven och ombyggd till dagens Saltängsbron. Det rosa huset till höger blev en överraskning för mig. För där ligger ju gula gamla Postettan idag. En koll berättar dock att det huset tillkom 1914 som Riksbankshuset och det gamla Riksbanksvapnet sitter för övrigt fortfarande kvar på fasaden mot Drottninggatan. Före det låg ett ullmagasin på platsen. Men om det är magasinet som är rosa ska jag låta vara osagt.
Det här uppslaget i albumet visar en skön blandning kort. Överst till vänster en vy från Kramfors där tydligen min farmors föräldrar att döma av baksidestexten varit. Men de skickade kortet från Sörby i Okna (någonstans utanför Kimstad) 1920 till min farmor som befann sig i Åbo, Finland där farfar jobbade några år (och han kom också från Finland). Kortet under är från Trädgårdsföreningen i Linköping, skickat samma år, 23 april 1920 till Åbo av farmors bror Werner. Överst till höger ett kort från Norrköping och Karl Johans Park, skickat 23 mars 1920 till farmor i Åbo, från en kamrat. Nere till höger ett kort från Stockholm och slottet, skickat 1923.

Inga kommentarer: