måndag 31 oktober 2011

Mer ur farmors album

Det kanske bara är jag som tycker det är kul, men vad då? det är ju min blogg. Så här kommer mera gamla vykort från min farmors brefkortsalbum. Det kan vara på sin plats att berätta att hon, Anna Magdalena (född Karlsson) Auer, var född 1899. Kortet från Bjärka Säby torde vara taget före 1915 eftersom det är skickat det året till farmor. Det är stämplat med ett fem-öres frimärke.
Fem öre handlar det om även här. I dubbel bemärkelse. Ett femöres frimärke och ett tioöres. Dessutom med femöresbron i Kneippbaden i Norrköping väl synlig - skickat till Åbo i Finland 1920.
Naturligtvis var Karl Johans Park ett vanligt vykortsmotiv även på den tiden - 1920.
Här är samma park och Karl XIV Johan-statyn ur annan vinkel - 1920.
Här ett kort från Vasagatan i Stockholm - 1920.
Det här fina kortet från Motala ström och Holmens bruk till höger är taget från Järnbron och blev skickat 1921.
Jag tycker att alla gamla kort är så fina även om min fotografering av dem inte skänker dem tillräcklig rättvisa. Jag lär återkomma inom kort med fler kort. Kanske redan i morgon.

Inga kommentarer: