onsdag 14 maj 2014

Vitt av hagel i Hultekil

 Bild: Jörgen Auer
Onsdagen började bra. Solen sken till och med här mitt i Östergötland. Det blir nog en riktigt fin dag, inbillade jag mig.
 Bild: Jörgen Auer
Men riktigt över var inte den väderlek vi haft några dagar, regnet gav sig inte, det åskade till och med i Mantorp (även om inte jag märkte det på min plats i Mjölby). På eftermiddagen sprack det upp lite grann när jag begav mig till Strålsnäs på jobb. Ah, skönt.
 Bild: Jörgen Auer
Jag tog vägen över Västra Harg och vid Hultekil på vägen mot Åsbo och Strålsnäs hajade jag till. Vad? Vitt? Snö? Nej, hagel. Och det i såna mängder att det räckte och blev över. 
 Bild: Jörgen Auer
Men framme i Åsbo och Änghemmet, några kilometer senare, verkade man inte ha fått någon hagel. Varken bu eller bä, sa fåren.
Bild: Jörgen Auer
Sen, ja sen mötte jag en massa glada barn och lika glada pensionärer. Barnen med fröknar kom från Åsbo fritidshem och den äldre generationen tillhörde Strålsnäs PRO. Mer om detta kommer snart i Corren. Och, ja regnet kom tillbaka. 

Inga kommentarer: