lördag 4 oktober 2014

Bilder från en lång promenad

Nej, nu känner jag för att visa lite bilder. Eller många, rättare sagt. Tagna under promenaden hem efter arbetsdagens slut i Mjölby i går kväll. Det började skymma vid starten strax före halv sex och det var mörkt vid hemkomsten till Mantorp två timmar senare. Brådska existerade inte i mitt sinnelag, däremot fanns en kittlande nyfikenhet. En både stillsam och vilsam glädje skänkte mig njutning.
Liksom förstås även alla träd, buskar, växter, blommor, löv, blad, vägar, gångar, stigar, ängar, hagar, kullar, vattendrag, åkrar, stenar, gärdesgårdar, kraftledningar! Kort sagt: allt. 
 Bild: Jörgen Auer
 Bild: Jörgen Auer
 Bild: Jörgen Auer
 Bild: Jörgen Auer
 Bild: Jörgen Auer
 Bild: Jörgen Auer
 Bild: Jörgen Auer
 Bild: Jörgen Auer
 Bild: Jörgen Auer
 Bild: Jörgen Auer
 Bild: Jörgen Auer
 Bild: Jörgen Auer
 Bild: Jörgen Auer
Bild: Jörgen Auer
En flock gäss drog till synes organiserat över kvällshimlen och ropade något till varandera eller till mig. Det lät som däråt, däråt, nej häråt, häråt, däråt, däråt, häråt och de flög snart lite som de lät. Två ville åt väster, två åt öster, en kom efter och sju ville söderöver. Själv vek jag av lite norrut och hade bara 300 meter kvar. Kvällen var skön. Ljummen. Men doftade i alla fall lite höst. En lykta på gångstråket var trasig. I kvällsmörkret morrade en hund. En kvinnoröst sa: nej, tyst på dig. Långt borta hördes pendeltåget på väg mot Mjölby. Jag sms-ade: hemma och steg in genom dörren.    

Inga kommentarer: