lördag 21 november 2009

Vad har du haft för dig?

Bild: Jörgen Auer
Den här domherren har redan fått sin dom - svininfluensan. Eller om det var fågelinfluensan. Skit samma nu, kan tyckas. Jag rörde hur som helst inte vid den utan la den med hjälp av två träpinnar i halvmeterhögt gräs i en vacker kyrkogård mellan några gamla murkna bigarråträd och sa några väl valda ord. Jag sa: kära pyrrhula pyrrhula (vilket är domherrens latinska namn), jag har aldrig träffat dig i livet men slås vid din död av din skönhet. Jag trodde att du var röd, men ser nu att du egentligen levt som i ett rosa skimmer. Var det ett bra liv? Jag vill tro så och tror mig veta att du farit vida omkring under dina dagar. Hur långt bort var du egentligen? Vad fick du se? Har du varit i Afrika? Rysssland? Södra Europa? Vad gjorde du där? Och vad har du haft för dig här? Jag hoppas att du fått ut något av ditt liv men är lite bekymrad över att hitta dig död så här ute på vischan, ensam på en grusad gårdsplan långt bortom ära och glamour. Men sådant var kanske ingenting för dig? Du ville ha lugn och ro? Lisa för själen? Rum för utsvävningar? I så fall hittade du rätt till slut. Din sista anhalt i livet blev Bäckhult, Kisa. Vi som bor där är stolta över att du valde vårt enkla bo som slutstation. Vila i frid. Amen.

Inga kommentarer: