lördag 10 december 2011

Med de rätta ögonen

Bild: Jörgen Auer
Tog ett arbetspass runt om i trakterna idag. Passerade Spellinge säteri med anor från 1600-talets mitt och uppbyggt på nytt efter en brand 1740. Lustigt nog har säteriet två stora bostadshus mitt emot varandra, men det var för att det fanns två ägare vid tiden för återuppbyggnaden.
Bild: Jörgen Auer
Den gula Kavaljersflygeln är från 1761 och ovanligt välbevarad. Panelen kom till på 1800-talet.
Bild: Jörgen Auer
Lika gamla är inte bron över Svartån i Normlösa och ladugården intill, men de är fina, de också. Man måste bara ha de rätta ögonen med sig för att se det.
Bild: Jörgen Auer
Är det verkligen 10 december? Skänninge lyste så här grönt när jag passerade vid Skenaån.
Bild: Jörgen Auer
Åh! I Hästholmen är det nästan alltid lika fint. Och båtar är ett kapitel för sig. De är fina från vilket håll man än ser dem.
Bild: Jörgen Auer
Omberg låg som en stor val och vakade i Vättern i dag. Ville varna båtfarare, kanske.
Bild: Jörgen Auer
Och långt där borta i horisonten fanns Västergötland. Men dit åkte jag inte. Och varför skulle jag? Jag trivs ju så bra i Östergötland där jag nog alltid har de rätta ögonen med mig.

Inga kommentarer: