onsdag 22 februari 2012

För 25 år sen

Ur Corren 21 februari 1987
Då 22 februari för 25 år sen var en söndag visar jag delar av en annons från lördagen i stället. För auktioner kan ju vara ett stort nöje. Om just den här var det känner jag inte till, men jag ser ju att det fanns mattor på auktionen och som barn minns jag att jag ibland roade mig med att läsa just mattnamnen i auktionsannonserna: Bochara, Afghan, Bachtiari, Bachiri, Keshan - det var lite som att läsa ur Tusen och en natt eller Lawrence av Arabien eller nåt. Ibland kändes det som att färdas på en flygande matta över Persien, Turkiet, och vad det nu kunde vara för spännande länder som dolde sig bakom de där namnen. Man visste inte, men såg kameler och öknar, smala gator och gränder, huvudskynken och magdansöser, frukt och mandel, dadlar, framför sig.

Inga kommentarer: