fredag 15 augusti 2014

Fiol, gatumålning och cykel

 Bild: Jörgen Auer
 Kom på att jag nog har glömt att berätta om några jobb jag har varit på. Samtliga tre i sydvästra Östergötland. Först var det ett trevligt jobb i Ödeshögs kyrka där jag mötte violinisterna Suzanna Lidegran och hennes dotter Isolda Correia Lidegran. Suzanna bor i Porto, Portugal varifrån Isolda snart flyttar till Mannheim i Tyskland för att vidareutbilda sig på fiol. Varje sommar brukar de ge en  konsert i Ödeshögs kyrka. Suzanna är född och uppvuxen i Ödeshög.
 Bild: Jörgen Auer
I dag har jag också varit i Ödeshög. Ett färgglatt litet äventyr där jag tittade på barn som fick gatumåla på Torget i regi av Ödeshögs konstförening. Allt för att uppmuntra kreativiteten.
 Bild: Jörgen Auer
En som blev extra uppmuntrad var tioåriga Mira Kahoage som fick pris, en färglåda, för sin fina blomma. Väluppfostrade Mira tackade och kramade, ja och kindpussade konstföreningens representanter på plats. Efteråt följde jag med Mira och hennes småsyskon hem för att fråga hennes mamma om Mira får vara med i tidning och webb. Det får hon. 

Bild: Jörgen Auer
Väderstad var jag i häromdan, också. Detta för att uppmärksamma cykel- och skidhandlaren Leif Axelsson, känd långt utanför hembygden för sin kunnighet - inte minst på skidsidan där han är duktig vallare också. Kunden Per Göransson från Åbylunds gård  var i verksta´n för att hämta hustrun Karins renoverade cykel och fick hjälp av Leif att lyfta på (Leif till höger).
Sen kom Roland Sundblad cyklandes från Ryckelsby för att få hjälp av Leif.
 - Jag köpte en cykel av Leif i våras och ena trampan har börjat hacka, sa Roland.
Leifs telefon ringde i ett, kunder kom och gick. Han verkade ha ett fasligt sjå. 
- Och jag som egentligen bara tänkte städa upp i affären efter far när han dog 1980, berättade Leif Axelsson och avslöjade att han helst av allt hade velat bli lantbrukare.

Inga kommentarer: