tisdag 11 juli 2017

Även jag har sälgskimmerfjäril

 Bild ur Corren 11 juli 2017
Jag tyckte direkt att det var nåt bekant över den här fjärilen i dagens Corren. Och visst. Jag har också sett den ovanliga sälgskimmerfjärilen. Fast vad den heter visste jag inte förrän jag såg tidningen i morse.

 Bild: Jörgen Auer
Faktum är att det i dag är precis ett år sen, 11 juli 2016 som jag såg och fotograferade en artfrände till den av Margeritha K-Ljunge porträtterade Corren-fjärilen. För visst måste det vara en likadan? Den jag såg befanns sig på vårt sommarviste i Bäckhult vid Drögen.

 Bild: Jörgen Auer
Jag vet dessutom hur den ser ut när den breder ut vingarna. Då byter den färg.

Bild: Jörgen Auer
Så här ser sälgskimmerfjärilen ut med utbredda vingar. Kul att jag äntligen fick veta vad "min" fjäril är för art. Gärna fler liknande bilder Corren, för jag har flera bilder som saknar svar.

Inga kommentarer: