fredag 10 augusti 2018

Barnet med järnviljan

Bild: Jörgen Auer

Drottningplan i Motala. Jaså, bra. Jag som inte är härifrån är glad att få reda på var jag befinner mig. Och rondellen heter Drottningrondellen.
Men vad heter konstverket som pryder rondellen?
Det vet jag inte.
Inte förrän jag googlar och söker efter rondell Motala och Drottningplan.
Då hittar jag Barnet med järnviljan, invigt i februari 2017 och tillverkat av konstnären Niklas Mulari.
Det läser jag på Motala kommuns hemsida där konstnären också uttalar sig om sitt verk:
– Barnet symboliserar framtid, lekfullhet och kreativitet. I rullningen av bollen finns en framåtrörelse som symboliserar samhällets ständiga förändring.
Mm.
Installationen har en koppling även bakåt i tiden, till mannen med järnviljan, nämligen Baltzar von Platen, Göta kanals grundläggare (även om han aldrig fick se kanalen färdigbyggd) och mannen bakom Motalas stadsplan och solfjäderformen på staden utmed strandpromenaden.
(Att barn har en vilja av järn vet alla föräldrar. Så även mor- och farföräldrar).

Inga kommentarer: