torsdag 16 augusti 2018

En kväll med Krupskaja

Ur Hemmets konversationslexikon

Tar igen mig. Bläddrar på måfå i det 1938 utgivna Hemmets konversationslexikon och stirrar in i Nadezjda Krupskajas ögon. Var de månne stålblå? Jag tror så.
Vilken kvinna!
Inte bara för att hon gifte sig med Vladimir Ilitj Uljanov, Lenin, utan för det hon gjorde. Jag googlar och läser bland mycket annat att hon var revolutionär som Lenin och de båda satt fängslade samtidigt en tid. Efter att de gift sig 1898 följde hon honom i landsflykt 1900 till 1917.
Hennes stora bedrift lär ha varit uppbyggandet av utbildningsväsendet i Ryssland. Ett gigantiskt arbete, gissar jag och försöker se henne framför mig där hon far runt i det väldeliga landet och läxar upp kolchosrektorer och byordföranden och sitter vid enorma skrivbord och i konferensrum och spänner ögonen i ministrar och kommissarier. Hon var själv en tid vice utbildningsminister och från 1931 ledamot av högsta Sovjet och blev även hedersmedborgare.
Nadezjda Krupskaja författade även 1933 en biografi över Lenin, Reminiscences of Lenin. Lenin dog 1924 och hans hustru 1939.
Nadezjda Krupskaja blev 70 år gammal.

Inga kommentarer: