torsdag 18 juli 2019

I samklang med naturen

 Bild: Jörgen Auer
Jag älskar Sverige. Dess natur med skogar, sjöar, slätter, berg och dalar, hav och fjäll. Jag älskar stenar och gärdesgårdar, röda stugor med vita knutar, faluröda ladugårdar, det jag finner mest och bäst med mitt land hör ihop med synintryck. Jag kan bli tårögd av så lite som att se en grå sten på en grön och fint betad äng. Och korna! Hästarna! Fåren!
Blå himmel och gula fält kan få mig att stanna upp och fundera över alltets skönhet.
Mina minnen bor här med mig. Här är jag född, och ska förmodligen också dö här. 

Bild: Pernilla Auer
Jag älskar också att ta hand om min kropp. Att motionera på olika sätt. Det kan vara löpning som i dag, onsdag, men också så mycket annat. Simning, paddling, gång, vandring, yoga, rodd, innebandy, hockey, bandy, fotboll, gympa, gruppträning. Allt. Jag känner ju att kroppen tycker om det och mår bra av det. Idrott har varit en del av mitt liv sedan tidiga barnaår. Aldrig blev jag någon stjärna, men jag mådde bra även när jag mådde som sämst, det vill säga att även när jag misskötte kroppen så nog fasen såg jag till att hinna med ett träningspass av något slag, om så bara en gång i veckan och kanske inte i hårdaste form. Men även en promenad ger någonting, dessutom kan man då passa på att se sig omkring, eller lyssna, lukta, känna. Leva. Vara människa.

Inga kommentarer: