onsdag 24 juli 2019

Vi köpte oss en båt

 Bild: Jörgen Auer
Det började med ett inlägg på Facebook. Ty det var där jag såg att min gamla gymnasiekompis Eva Cox hade en båt till salu. Den ville jag titta närmare på och åkte till Västra Husby för att se båten som låg på land i makarna Eva och Peter Cox trädgård.

Bild: Jörgen Auer
När sedan flera medlemmar av min familj visade sig vara intresserade så köpte vi båten, en snipa av modell Crescent 480, tillverkad 1970. Några dagar senare åkte svärsonen Robert och jag och hämtade båten.

Bild: Jörgen Auer
Det blev en tämligen långsam resa från Västra Husby via Linghem, Hjulsbro, Sturefors, Bestorp (se bild), Brokind, Kisa till Drögens södra ände. Trailern är obromsad och får inte framföras i högre hastighet än 30. 

Bild: Jörgen Auer
Vid avtagsvägen till vårt kära Bäckhult stod barnbarnen William och Vera ivriga att tillsammans med mamma Rebecka åka efter oss för att följa iläggningen av båten.

Bild: Rebecka Auer
Vid Kotteboviken stod Jonas Hedström och väntade. Han hade lovat oss att hjälpa till, backningskunnig med släp och kärror som han är.

Bild: Jörgen Auer
Backningen gick perfekt.

Bild: Jörgen Auer
Plötsligt var det stora ögonblicket väldigt nära.

Bild: Rebecka Auer
Men det återstod förstås att få i båten, också.

Bild: Rebecka Auer
Båten flyter! Varpå den vige och spänstige gamlingen (jag) elegant hoppade ombord. Fast det ser förstås mera ut som att jag rullar över en höjdhoppsribba i så kallad dykstil.

Bild: Rebecka Auer
Ännu vågade vi inte fälla ner motorn utan ville ta oss några meter längre ut först med hjälp av paddel. Och det återstod lite småplock ombord innan start.

Bild: Rebecka Auer
Allt fungerade! Vilken lycka. För lite oroliga var vi eftersom förra ägarna aldrig haft båten i sjön!

Bild: Jörgen Auer
Robert fick äran att köra båten bort till Bäckhult, medan jag tog hand om bil och trailer.
Fortsättning på båtäventyret lär följa.


Inga kommentarer: