onsdag 11 november 2020

Till Kvarsebo Klint

Vykort från före 1925
Det har varit så grått och trist i dag att jag blev tvungen hitta nåt att göra för att pigga upp mig. Förutom promenad, menar jag. Och vad gjorde jag? Jo, tittade på nytt i min farmors gamla Brefkortsalbum. I ett av dem hittade jag den här bilden, ett vykort från Kvarsebo klint. Jag vände på det och läste vad hennes äldre bror, Verner, skrev till henne och efter läsning funderar jag på varför de inte åkte egen bil ut till Kvarsebo, men svaret är förstås enkelt: de hade ingen bil. Så när det i texten står "ta bil" så menas taxi:

Gustavsvik den 29/6 1925
Kära Magda och Nils!
Tack för korten. Enligt er önskan på första kortet så skrev ni hem till Gnesta om båtturer, Hoppas det här kortet når Er innan ni fara. Ni kan komma hit på två vägar. Antingen fara till Norrköping och därifrån med båt hit, som går varje dag kl 2 em. Eller också  kan ni åka tåg till Ålberga och ta bil därifrån till Kvarsebo. Bilturen tar en knapp halvtimme och den vägen blir inte dyrare än båtvägen
Kära hälsningar
Gerda, Erik, Verner

Det ska tilläggas att kortet är skickat till Slottsgatan 69 i Åbo i Finland där mina farföräldrar Magda och Nils Auer och min far Erik var på sommarbesök 1925 hos Nils föräldrar. Nils var född i Åbo 1896-03-08 och  arbetade också fyra år i Finland (1919-1923 på AB John Barker).
Min farmor Anna Magdalena Carlsson var född 1899-01-24 i Norrköping (S:t Olai församling) och hennes bror Verner Emanuel Carlsson, senare Wranne, var född 1891-12-25 i Hedvigs församling.
Verner blev lärare och skolinspektör, Magda, eller Magdalena blev hemmafru. Min farfar Nils, född 1896 i Finland (Åbo) blev verksam i textilbranschen, utbildade sig på Johan Lennings vävskola i Norrköping dit han kom 1914 och hade senare en lång rad tjänster på diverse textilindustrier, såväl i Norrköping som runt om i landet, ja även utomlands (Finland). Han arbetade sig uppåt och var vävlagerbiträde, provvävare, biträdande verkmästare (John Barker), verkmästare, vävmästare (Gamlestaden), fabrikschef  (Hedefors), chef 1937-1937 för Holmens Bruks bomullsavdelning på Laxholmen (i det kända Strykjärnet), teknisk chef, fabrikschef på Uddebo Möbeltygs Väveri (1939-1949), disponent vid Stockholms Bomullsväveri i Sölvesborg (1949-1951). 
Vilken väg farmor och farfar och pappa tog den där sommaren till Kvarsebo är inte känt.

Inga kommentarer: