måndag 30 november 2020

Har myrorna somnat än?

Bild: Jörgen Auer
Ja, det kan man undra. Sover myrorna redan? Någonstans därinne i myrstacken finns de, så mycket vet jag. Men har alla somnat nu? Så där nästan björnaktigt skönt, varmt och mysigt, tätt intill varandra.
Eller finns där några som har svårt att somna och vill höra sagor, eller så? Myror berättar högst troligen inte sagor för varandra. Nej, ingen tror väl att de kan läsa som vi? Nej, jag tänkte väl. Men tänk om de bara har en annan form av sagoläsning? 
Stampar med fötterna i olika rytmer och liknande. Eller berättar i gäster-med-gester-form. Och sen när alla de andra somnat för att inte vakna förrän i mars/april, ja då går berättaren en sista rond i stacken och släcker, rättar till en och annan pinne, skåpäter på en ormskinnsbit, stänger ett allt för luftigt hål in i bostaden, slänger ut nån skalbagge eller fluga som inte hör dit, borstar tänderna eller nåt annat som myror gör innan läggdags, kissar en sista gång, gäspar, och kryper till kojs.
 
Bild: Jörgen Auer
Jag blev väldigt sugen i dag på att lyfta på toppen av en stack, eller kapa den på mitten för att kunna se vad myrorna har för sig därinne. Om de verkligen sover. I Bäckhult var jag och det var så tyst och lugnt att jag kunde ha hört en knappnål falla, eller för all del hört en myra röra sig över stigen, släpandes på ett ofantligt granbarr. Men jag hörde inget, än mindre såg. Jag ville inte förstöra stacken, så jag öppnade den inte. I stället lutade jag mig in över den, så där som jag aldrig skulle göra sommartid, faktiskt tittade jag ner på skorna för att se om nån vakt var kvar ute och hade klättrat upp på mig, nej, kusten var klar, jag lättade på min mössa, satte händerna bakom öronen som förstärkare, men hörde fortfarande inte ett ljud från myrornas boning. Kanske hade de övergett boet, gör myror någonsin så? Det visste jag inte. Vet fortfarande inte.
Det är mycket man inte vet. 
Som det här med amerikanska valet och Trumps påstående att valet var riggat av demokraterna och att det var han som vann och inte Biden. Varför envisas karln så? 
Jag tror mig veta: det är naturligtvis för att han vet hur republikanerna gjorde förra gången. Det var det enda sätt han kunde vinna på över Hillary Clinton. Med fusk. Döda röster och sånt. Det är därför han säger sig vara så säker, men han kan inte säga sanningen. Då åker han in. 
Så tror jag.

Inga kommentarer: