tisdag 20 juni 2023

Från undanskymd position

Bild: Jörgen Auer
Till en början ser jag det inte alls. Inte ens när jag tar bilden. Utan det är först hemma vid köksbordet som jag får syn på en byggnad i bilden, delvis dold mellan blad, blommor och grenar i en stor  nyponbuske. Jag beskär genast bilden, ty just så har jag aldrig sett Viby kyrkogård i Mantorp. Jag tror att det är ett gravkapell som står där, men det spelar mindre roll, det viktiga är att det är med på bilden och träder fram från en undanskymd position till huvudobjekt. Så fint!
Precis så skulle jag önska alla människor att få tillfälle träda fram. Att de släpper hämningar och blygsel och vågar ta plats. Fast med bibehållen ödmjukhet, förstås. 
Samt att de tillåts ta plats. Av samhället, av oss andra. Vi måste öppna våra ögon så att alla har en chans att bli upptäckta, bli sedda. 

Inga kommentarer: