torsdag 8 juni 2023

Slyjobb i Bäckhult i dag

Bild: Jörgen Auer
En av många kvällar i Bäckhult vid Drögen. Orrholmarna ligger där ute i sjön och glor mot fastlandet.  Dagen har varit varm, mycket varm till och med. Fast det berodde nog också mycket på att jag jobbat mig själv varm i rensning av källarbacken med borttagande av björksly. Med tanke på torkan tog jag säkra för det osäkra och sågade för hand.
Sly är ett lustigt ord med flera betydelser, det kan som i mitt fall gälla ett bestånd av unga lövträd, men det kan också vara ett engelskt förnamn. Vidare kan det vara en bok (deckare) av Sara Strömberg, eller en opera i tre akter av Ermanno Wolf-Ferrari. 
Sly i pluralis får mig att fundera. För det är slyn, slyna, slyns och slynas. 
Slyna är inte precis något vackert ord, inte kul att bli kallad heller eftersom det är liktydigt med rackarunge, ouppfostrad flicka, slinka, slampa, subba, bitch, sjana och rentav hora. Vad har det med träd att göra?
Ingenting. Däremot med lågtyska ordet slüne som betyder lösaktig kvinna. Något som jag hittade på synonymer.se
Att slyngel är pojkarnas motsvarighet till slyna tar jag för givet.
Mer i dag? Jag har badat. 21 grader i Drögen.


 

Inga kommentarer: