onsdag 14 juni 2023

Jag tror det är hundkäx

Bild: Jörgen Auer
Är det här hundloka eller hundkäx? Hm, ja loka och käx är samma sak, med latinska namnet Anthriscus sylvestris, namngiven av Carl von Linné och om jag fattat rätt senare omklassificerad av tyske botanikern Georg Franz Hoffman.  Enligt Carl Fredrik Nyman (1820-1893), botanist och konservator, var de två växtnamnen dialektala, så att man i Sveariket kallade växten för hundloka eller hundfloka, medan man i Götariket sa hundkax eller hundkäx (i Utkast till svenska växternas naturhistoria, 1867).
Informationen om namnen hittade jag i ett inlägg från 2009 på bloggen Vid bergets fot.
För övrigt är jag osäker på om min bild verkligen visar hundloka eller om det rentav är sprängört. Men egentligen spelar inget av detta roll, jag tog bilden för att få till en fin bild på en växt som jag i fotoögonblicket kallade för hundkäx.

Inga kommentarer: