måndag 16 oktober 2023

Skön stund i Vadstena

Bild: Jörgen Auer 
Vacker morgon, vackert ljus, tyckte både dottern Rebecka och jag i morse på Uljebergs säteri. Senare på dagen begav jag mig ut på turné. Först till Sharpman i Hogstad för att handla skor. Därifrån åkte jag till Vadstena för att jag ville känna vinden från Vättern,

Bild: Jörgen Auer
Och det fick jag. Men först tittade jag in i slottet också. Eller rättare sagt tittade ut ur slottet. Ut mot Vättern.

Bild: Jörgen Auer
Sen sökte jag upp blåsten. Även om det mestadels var den som sökte mig. Fast på den här bilden ser det ju väldigt lugnt ut. 

Bild: Jörgen Auer
Dock var jag beredd och klädd för en blåsig promenad. Mössa på och dubbla tröjor. Jo då, så pass blåste det allt. Höstliga lövverk välkomnade mig och ett par hundra meter bort såg jag Klosterkyrkan.

Bild: Jörgen Auer
Och vinden kom och gick med vågorna. Eller om det var tvärtom. Vattnet stänkte in över strandpromenaden och jag gick ända bort till Birgittastrandens odlingslotter.

Bild: Jörgen Auer
Till och med slottet dränktes av vågorna. I alla fall på min bild. Sen lhade jag turen att träffa på några gamla vänner som flyttat till Vadstena och skjutsade dem till Mantorp, märkligt nog, där de tog pendeltåget in till Linköping.









 

Inga kommentarer: