onsdag 6 maj 2015

En panter i trädgården

 Bild: Jörgen Auer
Den här fläckiga "hyenan" dolde sig innanför barken av ett gammalt uttorkat träd på vår tomt i Mantorp. Då jag är en snäll person lät jag den leva, men tog den för säkerhets skull med till trädgårdsavfallshanteringen i Mantorp. I tror att det kanske var en mördarsnigel (den såg i alla fall lömsk ut tillräckligt för att döda, tyckte jag).
Bild: Jörgen Auer
När den sträckte ut och ringlade fram i gräset/mossan såg den ut som en liten orm. Vid kontroll hos Naturhistoriska riksmuseet visade det sig dock inte vara någon mördare, nej det här är en pantersnigel (leopardsnigel). Den tillhör inte den svenska faunan egentligen, utan har troligen kommit hit via importerad jord (växt). Läs mer om sniglar här
Hur min snigel har det nu vet jag inte, men förhoppningsvis mår den bra och har hittat en annan pantersnigel.

Inga kommentarer: