torsdag 7 maj 2015

Victoria i vår trädgård

 Bild: Jörgen Auer
Se så vackert vi har det i vår trädgård nu! I alla fall där det här plommonträdet har behagat slå rot efter moderträdet, numera hädangånget. Om plommon vet jag egentligen ingenting, men min fru Inger säger att den här sorten heter Victoria varefter jag genast googlar på namnet.
Bild: Jörgen Auer
Och mycket riktigt. Wikipedia vet besked. Victoria eller Queen Victoria, Aldertonplommon, upptäcktes först i en trädgård i Alderton, Sussex, England. Sorten blev snabbt populär i Sverige under senare delen av 1800-talet.
Frukten blir stor om den gallras. Och färgen på de ovala frukterna är rödviolett.  
Om plommon har jag tidigare lärt mig en skämtsam dikt (jag tror att den är skriven av Bo Setterlind): "Jag vill gå med dej på plommenad, plocka plommon, vara barn och glad."

1 kommentar:

Anonym sa...

Vackert!