måndag 5 oktober 2015

Gammal tiokamp ur glömskans djup

 Ur Corren 1999
Det var då det. Jag och fotografen Göran Billeson begav oss till Folkungavallen för att jag ville testa tiokamp till Corren-sportens lite mer udda inslag och läsning. Alltså inte tiokamp på två dagar som de riktiga friidrottarna gör utan i en följd. Vilket naturligtvis blev för mycket för en medelålders man. Jag höll på att springa, hoppa, kasta ihjäl mig. Här i det enda längdhopp som var värt att mäta. Det slutade på endast 4,01. Jag var på tok för otränad för längdhop. Däremot gick löpning 100 meter riktigt bra, 14,30. På 400 meter gjorde jag något på 69 sekunder och det fruktade och avslutande 1500 meter gick på 6.45, trots stark krampkänning. Det ska också sägas att i häck blev jag utan resultat. Jag klarade inte att springa över häckarna, utan hoppade jämfota över dem och överskred maxtiden.
Varför skriver jag om tiokamp nu? Det är ju 16 år sen? Jo, för att en av bilderna på min avtackningstavla i augusti visar just längdhoppningsbilden. Vadå? Vad Billeson tyckte om min insats? Han skrattade mest, men var lite impad över att jag i alla fall försökte.

Inga kommentarer: